2013-05-22 09.01.27

Gratis publiciteit, hoe krijg je het?

Gratis publiciteit, hoe krijg je het?

Gratis publiciteit klinkt de meeste ondernemers als muziek in de oren. Immers, in de regel kosten marketing en adverteren geld, dus als je gratis publiciteit kan krijgen, is dat toch prachtig? Maar hoe kom je daar dan aan en wat kun je er precies van verwachten? Ik heb de afgelopen jaren regelmatig in allerlei kranten, tijdschriften en vakbladen gestaan en ben meer dan eens op de radio geweest. Zonder daar ooit een cent voor te betalen. Waarom doe ik dat en hoe krijg ik dat voor elkaar? Daarover gaat dit artikel.

 

Gratis publiciteit: waarom zou je?

Voordat ik je uitleg hoe je gratis publiciteit kunt krijgen, is het goed dat je je een beeld vormt van waarom je dat zou moeten willen. Laat ik beginnen met het managen van je verwachtingen: meestal staat mijn telefoon niet roodgloeiend na een artikel in de krant of in een tijdschrift. Ook nadat ik op de radio ben geweest, is het niet zo dat de opdrachten binnenstromen. Er is namelijk bij dit soort media een probleem: de conversie is slecht tot matig. Met andere woorden: mensen ondernemen nauwelijks actie als ze iets lezen in de krant of in een tijdschrift of iets op de radio horen. Dat geldt niet alleen voor gratis publiciteit, maar ook voor bijvoorbeeld adverteren in een krant of radioreclame. Dat is wat mij betreft dan ook een reden om zeer terughoudend te zijn met adverteren.

Maar er is wel een effect: het effect van herhaling en bekend worden. Misschien ken je deze uitdrukking wel: de kracht van reclame zit hem in de herhaling. Hoe vaker je van een bedrijf of product hoort, hoe groter de kans is dat als je een dergelijk product nodig hebt, je uiteindelijk voor een product kiest wat je kent van de reclame. Want ja, de andere producten zijn ‘onbekend’ en onbekend maakt onbemind.

De meeste zelfstandig ondernemers hebben echter geen budget om regelmatig te adverteren in kranten en tijdschriften, laat staan op de radio. Dan vormt gratis publiciteit een mooi alternatief. Potentiële klanten horen op die manier van je en je kunt deze gratis publiciteit bijvoorbeeld ook op je website plaatsen onder een kopje “in de media”. Daarmee vergroot je je geloofwaardigheid.

 

Hoe pak je het aan?

Stap 1: What’s new?
In de eerste plaats moet je natuurlijk iets te vertellen hebben wat interessant is voor de media om op te pikken. Hoe actueler je bent, hoe beter het is. Kijk als zelfstandig ondernemer vooral naar lokale ontwikkelingen en initiatieven. De lokale pers is vaak op zoek naar interessante mensen en interessante zienswijzen op discussies die er spelen. Het is voor jou als ondernemer vaak veel makkelijker en belangrijker om in een lokale krant te staan, dan in een grote regionale of zelfs landelijke krant.

Het kan ook zijn dat je net voor jezelf gestart bent en bijvoorbeeld een afwijkende werkwijze of zienswijze hebt. Of je richt je op een doelgroep waar nog niet zo veel aandacht voor is geweest in de pers. Dan heb je iets in handen waar je een persbericht op kunt baseren.

 

Stap 2: Stel een persbericht op
Stel een kort persbericht op, waarin je de nieuwsgierigheid van de journalisten probeert te trekken. Het moet dus relevant zijn en kort en bondig geformuleerd. Geef ook aan dat je ondersteunende (rechtenvrije) foto’s hebt. Als je een evenement organiseert, waar je graag gratis publiciteit voor wilt hebben, leg dan goed uit wat het doel van het evenement is en voor wie het is. En uiteraard wanneer en waar het is. Geef in het persbericht niet teveel details en nodig de lezer van het persbericht uit contact met je op te nemen, per telefoon of e-mail.

 

Stap 3: Verstuur het persbericht
Natuurlijk moet je uitzoeken aan wie je het bericht gaat versturen. Van de meeste krantenredacties kun je na enig online zoekwerk een e-mailadres vinden. Dat geldt ook voor (lokale) radiozenders. En je hebt natuurlijk ook online nieuwssites en fora, die interessant kunnen zijn. Uiteraard verstuur je daar ook je persbericht aan.

 

Reageer snel en wees positief!

Zorg er uiteraard voor dat je bereikbaar bent nadat je je persbericht verstuurd hebt en reageer snel en accuraat op vragen die je wellicht per e-mail krijgt. Probeer er altijd voor te zorgen dat je de journalist persoonlijk spreekt, telefonisch of in levende lijve. Zo kun je hem of haar verder enthousiasmeren en vergroot je de kans dat er echt een pagina vullend artikel over jou of je onderneming wordt geschreven.

 

Tot slot: het is gewoon een kwestie van doen. En als het lukt: wees trots en geniet ervan! Want uiteindelijk mag je ook gewoon trots zijn dat jij in de krant staat of op de radio bent en daarmee andere mensen mogelijk inspireert tot bijzondere daden. Voor mij is dat in elk geval een belangrijke reden om gratis publiciteit te zoeken. Als we allemaal in ons leven af en toe iets bijzonders doen, wordt de wereld steeds een stukje mooier!

 

Stel jezelf de vraag: waarover zou jij gratis publiciteit willen hebben?

 

p.s.: Neem gratis publiciteit op als onderdeel van je marketing mix of marketingkalender! Zorg dat je in elk geval elk jaar op een positieve manier in het nieuws komt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

De moeite om te lezen

Maak GRATIS kennis met ons cursusmateriaal t.w.v. € 49,-!

Ontvang 3 lessen en start je ondernemersreis!

image-1